Campionatul de cumpărat-viteză

  •  
  •  
  •  
  •  

Dacă vă întrebaţi cât de multă nevoie au românii de programe guvernamentale pentru sport, dacă vă miraţi că nu se face mai nimic pentru încurajarea sportului de masă şi dacă v-aţi revoltat în van atunci când aţi auzit că săritorii în apă se antrenează pe bureţi, iar schiorii pe şosele, ei bine, dacă v-aţi pus tot felul de probleme de genul ăsta, care nu fac decât să vă obosească inutil substanţa cenuşie, aflaţi că toate programele şi frământările care-ar putea răsări spre bunăstarea sportului sunt inutile. Da, inutile, pentru că s-a inventat cea mai simplă şi profitabilă metodă de a scoate oamenii la mişcare: inaugurarea mallurilor.

Cine mai lucrează, cine mai visează, cine mai doarme, doamnelor şi domnilor, când, la noi în oraş, răsare circul? Lume, lume, veniţi, vedeţi, cuceriţi, hăpăiţi, râgăiţi, mallul este pentru fiecare, mic şi mare, vorbiţi în limba universală a cumpărătorilor, nu spuneţi că nu vă trebuie, fiţi acolo, pentru că dacă nu sunteţi acolo, nu existaţi, fiţi primii, luaţi promoţia în braţe, Dumnezeu vă dă, dar nu vă bagă-n traistă, 3, 2, 1, START!

Cum mai apare un mall, cum îşi dau seama unii pensionari că au treabă „prin zonă”, iar şomerii îşi spun că n-ar fi rău dac-ar prinde măcar un balon. La ora matinală a inaugurării, ei şi alte categorii favorizate de programul relaxat se aşază în bloc-starturi, iar când se deschid uşile, ai impresia că pe scările rulante tocmai au fost depuse moaştele vreunui sfânt-panaceu. Toţi se aruncă înverşunaţi către ceva care trebuie să le aparţină, ca şi cum acoperirea acestei nevoi ar însemna refacerea unui întreg vital. Obiectul cumpărat şi cumpărătorul oferă, măcar pentru câteva secunde, imaginea fidelă a îndrăgostirii. De aceea, inaugurarea mallurilor poate fi privită şi ca o poveste de dragoste, pe lângă utilitatea pe care doresc să o subliniez prin acest articol.

Priviţi-i pe amatorii de astfel de evenimente. Îşi analizează achiziţia cu atâta satisfacţie, de parcă i-ar fi luat faţa lui Marion Jones dopată. Aţi văzut vreun campion olimpic mai fericit decât o vecină care tocmai s-a întors de la mall cu senzaţia afacerii reuşite ieşind prin obraji? De asta, poate ar fi bine să se lanseze câte un mall în fiecare săptămână, iar poporul să fie scutit de la serviciu. Gândiţi-vă… Ar creşte consumul, bugetul, spiritul de competiţie, rezistenţa fizică, speranţa de viaţă, perspicacitatea şi atenţia distributivă, pe lângă multe alte avantaje. De ce să se mai organizeze concursuri de care nu aude nimeni? Inauguraţi malluri şi veţi pune oamenii la treabă. Spuneţi-le că s-au adus nasturi cu preţul la jumătate, că pot să-şi ia două furtunuri de duş cu bani de unul şi că e discount mare la făcăleţe, apoi daţi drumul la cronometre. Veţi avea cel mai tare campionat din lume, cel de cumpărat-viteză.

Articol publicat în “Observatorul militar” din 3 martie 2010.

Bonus: un filmuleţ elocvent de la inaugurarea Sun Plaza, desigur cel mai mare… bla bla bla

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=Ev7bgKW5G_w&feature=related]

Citeşte şi:

0 comentarii la „Campionatul de cumpărat-viteză”

  1. Doamne, cat i-am mai invidiat pe vestici pentru acest comportament reprobabil burghezo-mosieresc, ascunsi bine fiind in spatele Cortinei de Fier!!!!
    Acum, serios vorbind: nasturi la juma’ de pret am verificat, nu vreau; furtunele de dus ma tenteaza, intotdeauna am in casa unul de rezerva dat fiind calitatea lor precara; facalet, am unul de lemn, de la bunica, daca nu traiesc prea mult ma tine pana mor…
    Asteptam urmatoarele oferte 🙂

    1. @catalina
      Azi de dimineata mi s-a stricat furtunul de dus 🙂 N-aveam de rezerva, asa, ca tine, dar l-am reparat. Pana la urmatoarea inaugurare. 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *