Cartea electronică, prea grea pentru elefantul punct ro

O întâmplare recentă, legată de elefant.ro, m-a determinat să scriu articolul acesta, prin care încerc să evidenţiez importanţa dezvoltării de aplicaţii proprii de către editurile care vor să conteze pe piaţa ebook-urilor.

Editura Humanitas şi-a lansat aplicaţia de mobil, disponibilă în AppStore şi pe Google play, lucru lăudabil din mai multe motive. Nu le voi detalia aici, pentru a nu se înţelege că fac reclamă editurii în cauză, dar cred că iniţiativa ar trebui urmată de cât mai multe edituri. Măcar de cele mari, care doresc să vândă şi cărţi în format electronic şi care, poate, vor să iasă din monopolul deţinut până nu demult de librăria online elefant.ro, care a devenit în ultimii ani un soi de mall, în care cărţile se cam pierd şi mi se pare că nu au parte de respectul cuvenit.

De-a lungul timpului, am cumpărat zeci de cărţi electronice de la elefant.ro. Am avut rareori probleme, iar comenzile au fost în general prompte şi lipsite de complicaţii. O singură dată, linkul de descărcare a unei cărţi mă trimitea către altă carte, pe care o aveam deja. Situaţia s-a remediat foarte repede, în urma unui email.

După o pauză de câteva luni, ieri am încercat să cumpăr un ebook nou. Am lansat comanda pe la ora 15 şi un email de confirmare a plăţii (aproximativ 15 lei) mi-a sosit imediat în inbox. Apoi, am aşteptat al doilea email, cum ştiam că trebuie să se întâmple, cu linkul de descărcare. Şi am aşteptat… Peste vreo oră, văzând că nu mai primesc nimic, am scris un email către adresa de contact a elefant.ro. Am primit un răspuns cam în cinci minute:

“Solicitarea dumneavoastră (333559) a fost primită şi este examinată de către personalul nostru de asistenţă în maximum 5 zile lucrătoare datorită numărului ridicat de solicitări în această perioadă.”

5 zile lucrătoare mi s-a părut un termen cam larg pentru o carte electronică. În 5 zile, aveam timp să colind toate librăriile din Bucureşti şi să-mi cumpăr cartea în format print…

În plus, am fost intrigat de acel „datorită”, care mă ducea cu gândul la faptul că specialiştii elefant.ro sunt mulţumiţi cu o aşteptare atât de mare, aşa că i-am sunat.

O voce feminină, amabilă, mi-a cerut ID-ul comenzii, a analizat problema câteva secunde şi mi-a spus că voi primi repede emailul aşteptat. De altfel, am văzut emailul chiar în timp ce o salutam „de despărţire”, aşa că i-am spus că totul era în regulă.

Când am verificat ce mi-a trimis, am văzut că, de fapt, linkul ei nu mă trimitea decât către o pagină pe care puteam să verific compatibilitatea ebook reader-ului meu. N-avea nicio legătură cu cartea, aşa că am mai sunat o dată.

Mi-a răspuns o altă voce feminină. Mi-a cerut din nou ID-ul comenzii, a analizat câteva secunde problema şi mi-a spus că se va rezolva în 15 minute. De ce 15 minute, am întrebat. Pentru că aşa este procedura, mi-a spus. Dacă e pe proceduri, am căpătat brusc încredere şi-am zis, vorba preşedintelui, că merită să le mai dau o şansă.

După vreo oră, nu primisem niciun semn, aşa că am încercat să sun din nou. Deşi în primele două ocazii nu am aşteptat mai mult de câteva secunde până să-mi răspundă cineva, acum am aşteptat vreo 5 minute, timp în care mi se spunea în receptor că toţi operatorii sunt ocupaţi… Până când, inspirat, am zis să-i sun în paralel de pe alt număr. Şi în timp ce în primul telefon mi se repeta povestea cu operatorii ocupaţi, pe celălalt telefon mi s-a răspuns la fel de repede ca în primele două ocazii. 🙂

Tot o voce feminină. Care, la fel de amabilă, a cerut ID-ul comenzii, a verificat şi mi-a spus că… îmi va trimite ea în câteva minute linkul pe email. I-am zis că prefer să nu mai aştept câteva minute, pentru că am fost pus deja pe aşteptare de alţi doi colegi şi că aş prefera să rezolve problema cu mine la telefon. După câteva secunde de aşteptare/căutare a spus că nu are acces la linkurile de descărcare şi că specialiştii în linkuri au plecat deja. 🙂 Am întrebat-o dacă specialiştii în linkuri nu au acelaşi program ca specialiştii în retragerea banilor de pe card, dar nu intra în responsabilitatea ei să ştie programul tuturor colegilor, aşa că, deja amuzat de cele trei răspunsuri diferite primite de la trei angajaţi elefant.ro, am întrebat-o cum o cheamă: Veronica Aiojoaiei, a zis, dacă nu mă-nşel.

Cu promisiunea Veronicăi că lucrurile se vor îndrepta a doua zi dimineaţă, am zis că asta e, o carte electronică a ajuns greu de cumpărat de pe elefant.ro şi că n-am altă variantă decât să aştept. Dar eram încă nelămurit de ce mă puseseră pe hold când sunasem a treia oară de pe primul număr, în timp ce, folosind al doilea număr de telefon, mi s-a răspuns imediat. De asta, la vreun sfert de oră, curios să aflu care fusese într-adevăr problema, am mai sunat o dată de pe al doilea număr de telefon.

Mi-a răspuns repede un bărbat. ID-ul comenzii, secundele de verificare şi răspunsul: elefant.ro are o problemă cu serverul, iar cei în măsură să o rezolve nu sunt disponibili până a doua zi. Bun, am trecut peste faptul că banii îmi erau retraşi deja de câteva ore şi i-am amintit respectivului cum mi s-a răspuns anterior şi că era al patrulea angajat elefant.ro care-mi spunea un motiv diferit.

Domnul nu a înghiţit prea bine situaţia şi mi-a propus să anulez comanda. Am acceptat, chiar dacă banii, se pare, vor reveni în contul meu peste două zile. Lucrătoare. Comanda fiind făcută joi, banii sunt într-o bulă până luni. Timp în care, dacă vreau ebook-ul respectiv, trebuie să mai fac o dată comanda şi să-mi asum riscul că IT-iştii elefant.ro ar putea să fie în pauză de masă.

Concluzionând: ceea ce trebuia să dureze cel mult 2-3 minute s-a complicat teribil, pentru că elefant.ro are probleme cu serverul şi cu IT-iştii (să nu uit de competenţa şi sinceritatea operatorilor telefonici). Asta, fără să fi postat pe site un avertisment de genul „nu comandaţi până mâine, că nu suntem în stare să vă onorăm comanda”.

De aceea, iniţiativa Editurii Humanitas, de la care puteam deja cumpăra ebook-uri prin site-ul libhumanitas.ro, este de lăudat. Se evită astfel un intermediar care poate complica lucrurile şi care lucrează azi cu rapiditatea din alte vremuri.

Sursa foto reprezentativă: keywordsuggest.org

Citeşte şi:

3 comentarii la „Cartea electronică, prea grea pentru elefantul punct ro”

  1. La fel am pățit și eu. Iar acum am văzut că nu mai comercializează deloc cărți electronice…iar cărțile pe care le aveam in contul meu nu se mai pot descărca….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *