Oare când îşi vor lansa editurile mari din România canal de youtube?

  •  
  •  
  •  
  •  

Greu de înţeles de ce editurile mari din România încă nu şi-au lansat canal de youtube.

Singurul vlogger de carte care a contat rămâne Dan C. Mihăilescu, cel care a făcut ceva vreme o încercare frumoasă, dar pretenţioasă, spijinit fiind de emag („Cartea de la ora 5”). Videoclipurile lui Dan C. aveau cam cinci minute fiecare şi se refereau, de obicei, la o carte, Domnia Sa continuându-şi în acel fel emisiunea pe care a ţinut-o ani buni la PRO TV („Omul care aduce cartea”).

Astăzi, există nişte bloggeri de carte care au ieşit pe youtube şi fac ceva audienţă, cred eu de neneglijat pentru tirajul mediu al unei cărţi în România. Cel mai cunoscut nume mi se pare „Irina citeşte”, care are 11,1 k abonaţi şi atinge cel puţin 1000 de vizionări pe orice videoclip după o lună-două de la lansare. (dacă ştiţi pe cineva foarte bun, vă rog lăsaţi-i numele într-un comentariu)

Recent, Editura Paralela 45, prin PR-ul său, Diana Iepure, şi-a lansat canalul propriu de youtube. Sunt deja încărcate câteva filmuleţe nu foarte profi, însă iniţiativa este lăudabilă, iar conţinutul va fi, cu siguranţă (după entuziasmul de început), bogat în timp şi foarte util pentru cei interesaţi.

De asemenea, Editura Vremea a început să publice des în ultima vreme clipuri de promovare a cărţilor proprii, semn că lucrurile încep să se mişte cumva.

Totuşi, încă nu există, din ce ştiu eu, vloggeri asumaţi de edituri, care să facă pentru lumea cărţilor ce fac alţii pentru zona de telefoane mobile, de pildă.

Tot un semn negativ este şi faptul că editurile mari încă nu au intrat în zona aceasta. Poate le este greu să găsească voci de calitate, poate nu au bugete pentru aşa ceva, poate au şi alte motive pentru care se ţin departe de youtube, cert este că vloggingul de carte este nefiresc de în urmă atunci când vine vorba de editurile româneşti mari.

Până atunci, poate îşi face canal de youtube vreo librărie mai importantă, cum ar fi Humanitas de la Cişmigiu, care găzduieşte des evenimente literare foarte interesante. Nu ar fi rău deloc. Deocamdată, sunt fericit să mă pot uita periodic la clipurile de pe canalul FILIT – Festivalul Internaţional de Literatură şi Traducere de la Iaşi.

Pe de o parte, analizând puţin felul cum merg aceste clipuri, a strânge într-un an o mie de vizionări pentru seara cu Jonathan Frenzen mi se pare foarte puţin. După cum e chiar trist să vezi că la o transmisiune în direct pe Facebook de la un eveniment literar eşti online doar alături de alţi vreo 10 curioşi.

Pe de altă parte, nici nu am văzut editurile să posteze des pe reţelele sociale astfel de clipuri, să le folosească măcar pe cele existente, să extragă din cele lungi doar câteva minute utile în promovarea unei cărţi…

Poate că aşa au gândit editurile mari: sunt prea puţini cei interesaţi de filmuleţele despre cărţi, aşa că nu ar avea rost să investească. Dar dacă în aşa ceva nu se investeşte, în ce priveşte ebook-urile, la fel, lucrurile nu avansează, atunci cum să crească piaţa de carte?


Imagine de Mudassar Iqbal de la Pixabay

Citeşte şi:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *